"Children who come to our schools without the appropriate linguistic, cognitive, and social skills deemed necessary for academic success are considered at risk for failure by many educators. Often, the educational focus centers around students' perceived deficits, cultural or otherwise. This deficit perspective ignores both the cognitive and linguistic schema already in place in these children that form the basis for academic learning in schools. Diverse-needs students can succeed in the regular-education classroom if teachers look beyond the labels assigned to such children, and instead seek
to understand the varying ways in which children use language and include these ways of knowing as integral patterns of interaction. This article examines instructional practices organized around the funds of knowledge that children bring to the classroom, and how these instructional practices transformed the literacy development of a 3rd-grade Latino student with special needs in a bilingual classroom" (GUTIÉRREZ, 2002).
"As crianças que vêm para as nossas escolas sem as habilidades linguísticas, cognitivas e sociais adequadas, julgadas necessárias para o sucesso acadêmico, são consideradas em risco de fracasso por muitos educadores. Muitas vezes, o foco educacional está direcionado em torno dos déficits percebidos nos alunos, culturais ou outros. Essa perspectiva de déficit ignora ambos os esquemas cognitivo e linguístico já existentes nessas crianças e que formam a base para o aprendizado acadêmico nas escolas. Estudantes com necessidades diversificadas podem ter sucesso na sala de aula do ensino regular se os professores olharem para além dos rótulos atribuídos a essas crianças e, ao invés, procurarem
compreender as diferentes maneiras com que as crianças usam a linguagem e incluirem essas formas de saber como padrões integrais de interação. Este artigo analisa as práticas de ensino organizadas em torno das bagagens de conhecimento que as crianças trazem para a sala de aula e como essas práticas de ensino transformaram o desenvolvimento da alfabetização de um estudante latino de terceiro grau com necessidades especiais em uma sala de aula bilíngue (GUTIÉRREZ, 2002)".
Keywords: diverse needs children in the classroom,
identity construction in player types,
identity construction in school,
higher education in language,
identity construction in games,
mathematics development strategy,
online academic community, perceived self-efficacy,
interaction in mathematics,
education in conflict,
school in language,
practice in school,
ways of knowing,
mathematics meaning,
education pathways,
cognitive skills,
cognitive strategy,
language development,
mathematics teaching,
cognitive dissonance,
cognitive conflict,
online practices,
abstract meaning,
code-switching,
pathways,
oracy
Palavras-chave:
desenvolvimento em linguagem,
diferencas em cognição,
liberdade em riscos,
roteiro em resultado,
hábitos de estudo,
conflito social,
oralidade
Brazil:
instituicoes brasileiras em organização
Outcomes:
understanding in mathematics
BARROS, Rubem. A oralidade que faz escrever: Professor Claudemir Belintane: jogos da tradição oral, como adivinhas e trava-línguas, são o melhor caminho para introduzir a criança à escrita. Entrevista, Setembro 2011. Disponível em <
http://revistaeducacao.uol.com.br/textos/146/artigo234592-1.asp >. Acesso em 13 out. 2013.
Code-mixing. Available from <
http://en.wikipedia.org/wiki/Code-mixing >. access on 21 July 2013.
Code-switching. Available from <
http://en.wikipedia.org/wiki/Code-switching >. access on 21 July 2013.
GUTIÉRREZ, Priscilla Shannon. In Search of Bedrock: Organizing for Success With Diverse Needs Children in the Classroom. Journal of Latinos and Education. Vol. 1, Iss. 1, 2002. Available from <
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/S1532771XJLE0101_5 >. access on 22 February 2013.
http://www.google.com.br/search?hl=pt-BR&q=orientation+community+%22cognitive+development%22&btnG=Pesquisar
Number of topics:
19
Number of topics:
0
Number of topics:
5
Number of topics:
5
http://pipl.com/directory/tags/Development
--
GregorioIvanoff - 22 Feb 2013
to top